Autor architekt Jacek Kluszewski
Drogi technologiczne ośrodka jeździeckiego
Artykuł omawia technologie ośrodka jeździeckiego i gospodarstw hodowli koni sportowych, z punktu widzenia logistyki. Pokazuje jak zaprojektować drogi zaopatrzenia, wywozu nawozu, drogi dla gości , zawodników, widzów, właścicieli i drogi pożarowe.
Projektowanie ośrodka jeździeckiego zaczynamy od zaprojektowania najważniejszych dróg technologicznych. Ośrodki jeździeckie, czy gospodarstwa hodowli koni sportowych, spełniają zwykle wiele funkcji. Podstawowe drogi to droga zaopatrzenia koni w paszę i ściółkę oraz droga wywozu nawozu. Wiążą się ściśle zarówno z hodowlą jak i pensjonatem dla koni sportowych.
Na poniższym rysunku pokazano schemat zaopatrzenia stodoły w wyściółkę oraz paszę objętościową i drogę ze stodoły do stajni. Dalej pokazano drogi wywózu nawozu ze stajni i z gospodarstwa. Droga oparta jest o oddzielny wjazd gospodarczy z drogi publicznej. Działka i drogi przy działce pozwalają, na zaprojektowanie wielu zjazdów z drogi publicznej- co warto brać pod uwagę przy rozważaniu jaką działkę kupić pod gospodarstwo hodowlane lub ośrodek jeździecki.
W projektowaniu logistyki gospodarstwa hodowlanego, drugą pod względem ważności drogą, jest droga dla gości, zawodników, trenerów , pensjonariuszy i widzów przyjeżdżających na pokazy, czy oglądających treningi. Trzeba zadbać o wygodne parkingi , zarówno na samochody osobowe, jak i koniowozy. W pokazywanym projekcie wydzielono strefę gospodarczą od strefy dla gości, dzięki czemu drogi zaopatrzeniowe i dla gości nie krzyżują się .
Jest to bardz0 częstym błędem, który rzutuje na odbiór estetyki oraz jakości rozplanowania ośrodka, tak samo jak umieszczanie płyty służącej do przetrzymywania nawozu w pobliżu głównego wejścia i wjazdu do gospodarstwa. Szczególnie w lecie, może to skutecznie zrazić klientów do ośrodka jeździeckiego
Następną istotną drogą dla gospodarstwa hodowli koni sportowych, czy ośrodka jeździeckiego są drogi jakie pokonują codziennie konie na pastwiska, padoki i karuzele. W miarę możliwości powinny być one prowadzone bezkolizyjnie z innymi drogami- ale zwykle jest to trudne do przeprowadzenia.
W poniższym przykładzie, układ działki i program gospodarstwa nie pozwolił na bezkolizyjne przeprowadzanie koni – w związku z tym należy rozplanować czasowo wyprowadzenie i przyprowadzanie koni do stajni, tak aby odbywało się to w momencie kiedy ruch gości i zaopatrzenia jest najmniejszy.
Czwartą istotną drogą w ośrodku jeździeckim jest droga pożarowa. Wielkopowierzchniowe obiekty , takie jak hale ujeżdzalni o długich elewacjach wymagają zaprojektowania dróg dla straży pożarnej i ekip ratunkowych ściśle według przepisów zawartych w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych.
architekt Jacek Kluszewski
Montepulciano 10 grudnia 2021
Tekst oryginalnie pochodzi ze strony architekta, z którym mamy przyjemność współpracować.
Znajduje się pod linkiem: https://www.kluszewski.com.pl/220/drogi-technologiczne-osrodka-jezdzieckiegofbclid=IwAR3vASI56zJfQENhJXC9oMLNKvU9TcIszjFxOYynrvNaGtqR06TxTkqhF8g